My Health Partner Logo
Диабет

Пътуване със самолет, ако страдате от диабет?


За да се насдладят изцяло на своята почивка и на приятните спомени от нея, хората с диабет трябва предварително да я планират и да се подготвят внимателно. Това особено важи за пътувания по въздух.

Качването на инсулин на борда на самолета е официално разрешено, но при поискване пътниците с диабет трябва могат да представят рецепта от своя лекар,  в която се посочва заболяването и необходимостта да се носят някои изделия и аксесоари. Консултирайте се предварително със самолетната компания, за да проверите дали няма специални изисквания.  

Освен това, препоръчва се да носите със себе си следните неща: 

  • Дневник за изследванията на кръвната захар
  • Идентификационна карта на диабетик.
  • Сертификат за ваксинации
  • Резервен глюкомер и помощни материали за инжектиране на инсулин.
  • Аптечка за пътуване (лентички за кръвна захар, дизенфектант, антибактериално лекарство, лекарство против температура, повръщане и гадене и др.). Необходимите средства за първа помощ зависят от конректното заболяване, дестинацията и условията за получаване на медицинска помощ на мястото за почивка. 

Носете в ръчния си багаж всички необходими средства, както и достатъчни резервни количества в случай на забавяне на полета. Отворените ампули инсулин могат да бъдат съхранявани на стайна температура за няколко седмици. Разбира се, те трябва да бъдат защитени от излагане на високи или ниски тимпуратури. При ниски темпуратури (напр. под 5 до 10°C) или много високи температури (над 35°C), надежността на лентичките за измерване на кръвната захар не е гарантирана. Глюкомерът трябва да е защитен от пряка слънчева светлина. Проверете указанията за съхраняване на лекарствата. 

Съобразете времето за прием на лекарствата при пътуване в други часови зони. Всяко хипогликемично лекарство трябва да бъде вземано в обичайната предписана доза в зависимост от местното време. Инсулиновите инжекции могат също да бъдат поставяни без промяна във времето, при положение че времевата разлика е не повече от 3 до 4 часа. Когато пътувате със самолет през няколко часови зони са необходими промени в графика. При полети от изток на запад ( например от Европа до САЩ или Южна Америка), продължителността на деня е по-голяма, което означава, че дозата базален инсилин трябва да бъде увеличена. Допълнителното хранене изисква прием на допълнителна доза бързо действащ инсулин. При полети от запад на изток  (например от Европа до Индия, Япония или Тайланд), денят е по-кратък, което означава, че трябва да намалите дозата базален инсулин (виж таблицата).

При обратния полет положението съответно е обратно. Консултирайте се с вашия лекар, ако имате въпроси относно коригирането на приема на лекарствата.  

От какво количество базален инсулин се нуждая за един час?  Дневната нужда от базален инсулин се дели на 24 (броят на часовете за денонощие). При примерна нужда от 16 единици дневно, дозата необходима за един час отговаря на 16 разделено на 24 (т.е., две трети или 0.6 до 0.7 U единици на час). При нужда от 24 единици дневно,  дозата е 24 делено на 24 (т.е. 1 единица на час).

Каква е часовата разлика при моя полет? Например, минус 6 часа при дестинация Ню Йорк, или плюс 8 часа при дестинация Токио. 
Какво означава това по отношение на моята дневна нужда от базален инсулин? При дневна нужда от 16 единици > 0.6 U единици за час и време до Ню Йорк > 6 часа × ⅔ единици = 4 единици
Токиo> 8 часа × ⅔ единици = 5 единици

Дневна нужда от 24 U > 1.0 U на час > Ню Йорк 6 часа × 1.0 U = 6 U

> Токио 8 часа x 1.0 U = 8 U
 
Имам ли нужда от по-висока или по-ниска доза базален инсулин?
Ако пътувате на изток, е необходимо намаление на дозата на инсулина (тъй като продължителността на деня е по-кратка). При полети в посока на запад, дозата на инсулина трябва да бъде увеличена (денят е продължава по-дълго).
 
Пример 1: При дневна нужда от 24 U, трябва да бъдат инжектирани допълнителни 6 U базален инсулин при полет до Ню Йорк, което прави обща доза от 30 U; при обратния полет от Ню Йорк се нуждаете от 6 U по-малко, или обща доза от 18 U.
 
Пример 2: При дневна нужда от 24 U, трябва да бъдат инжектирани 8 U по-малко базален инсулин при полет до Токио, което прави обща доза от 16 U; при обратния полет от Токио се нуждаете от допълнителни 8 U, или обща доза от 32 U.
 
Имайте предвид, че хипогликемията е нежелано събитие, които може да наруши сериозно вашия полет, особено, ако обичайната ви физическа активност е по-висока в сравнение с често налагащото се продължително седене при дълъг полет. За да избегнете епизоди на хипогликемия, спазвайте стриктно съответните правила, както при каране на кола. В часа на хранене, изчислете доза бързо действащ инсулин малко по-ниска от обичайната доза и не си поставяйте инжекцията преди да се уверите, че храната ще ви бъде сервирана скоро.
 
Консумирайте умерено алкохол и внимателно следете теглото си. Тези навици ще ви помогнат да контролирате по-добре артериалното налягане. Ако в допълнение на това постигнете по-добър контрол на ежедневния стрес и прекратите тютюнопушенето, това ще бъде от огромна полза за артериите и вашето здраве!